Suplementacja, a stosowanie żywności naturalnej w zbilansowanej diecie

suplementacja-witaminy-co-warto-stosować

W dzisiejszych czasach, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym stosowana jest wszelkiego rodzaju suplementacja witamin i składników mineralnych jako dopełnienie spożywanego jedzenia. Poniższy artykuł przytacza odpowiedzi na pytania – dlaczego stosuje się suplementację? Oraz jakie skutki powoduje zażywanie suplementów?

Czym jest suplementacja i czy warto ją stosować?

Suplement oznacza materiał dodatkowy, uzupełniający. Zwolennicy suplementacji jednoznacznie wskazują, że spożywana dziś żywność jest niepełnowartościowa. W celu zadbania o zdrowie i dobre samopoczucie należy ją uzupełniać gotowymi preparatami z witaminami i składnikami mineralnymi. Współcześnie większość naukowców czy  przedstawicieli klasycznej medycyny propaguje stosowanie suplementacji, czyli dodatków do żywności.

Suplementacje stosujemy, aby wyrównać straty substancji odżywczych, powstające podczas nienaturalnego uprawiania (rośliny), hodowania (zwierzęta). Należy pamiętać, że stratę powoduje także technologiczna produkcja i przetwarzanie oraz przechowywanie i dystrybuowanie na długie odległości produktów spożywczych.

Faktem, o którym się głośno nie mówi, jest temat testowania efektywności suplementów diety. Prawa europejskie nie regulują suplementów diety w kierunku sprawdzania ich skuteczności i efektywności odpowiednimi badaniami, jakie obowiązują na rynku leków. Procedura wprowadzenia opiera się na zgłoszeniu nowego preparatu do sanepidu. Całokształt stosowania uzupełniaczy opiera się na zaufaniu między klientem a producentem danego wyrobu.

Dlaczego zaczęto stosować suplementacje?

Wiele elementów naszego otoczenia zawdzięczamy amerykańskim naukowcom. Jednym z udokumentowanych przez nich faktów jest właśnie powód stosowania suplementów. W 1936 roku na podstawie przeprowadzonych badań ziemi w USA, Senat Amerykański  wystosował informację o niedowartościowanych produktach wyhodowanych na gruncie. Z tego powodu opracowano uzupełniacze, które mają za zadanie dostarczyć odpowiednią ilość witamin i minerałów dla poprawnego funkcjonowania organizmu.

W dzisiejszych czasach nie ziemia, a technologicznie przetworzona żywność jest powodem, przez który powinno się stosować odpowiednia suplementację. Skutkiem przetworzenia jest niski wskaźnik wartości w pożywieniu, a czasami nawet ich brak. Jest to żywność pozbawiona minerałów, witamin i enzymów. Natomiast w jej składzie znajdziemy substancje konserwujące, wspomagające smak, wygląd, teksturę czy przydatność do spożycia.

Bardzo ważnym powodem stosowania suplementów jest także powszechność zażywania żywności rafinowanej. Jest to żywność oczyszczona z jakichkolwiek mikroskładników odpowiadających za naszą odporność. Dłuższe niestosowanie suplementacji w połączeniu z tego typu produktami może prowadzić do chorób cywilizacyjnych. Osoby zażywające taką żywność mogą cierpieć na cukrzyce, nadciśnienie, insulinooporność, nadwagę czy otyłość.

Czym są suplementy?

  • to wyizolowane z naturalnego środowiska minerały, witaminy, enzymy i inne składniki odżywcze
  • dostarczane organizmowi suplementy “wyręczają” organizm, który rozleniwia się i przestaje wytwarzać potrzebne mu do życia składniki. Nie zażywając suplementacji czerpie je z prostych i naturalnych produktów, które należy mu codziennie dostarczać
  • zażywając je, szybko odczuwamy sztucznie stymulowane polepszenie samopoczucia ordaz przyrost energii. W dłuższej perspektywie organizm uzależnia się od suplementacji i jest ciągle leczony, zamiast funkcjonować naturalnie
  • sposób leczenia oparty na suplementach bazuje na substancjach farmakologicznych, które zaleczają symptom, a nie sięgają do faktycznej przyczyny choroby. Organizm “zaleczony” po chorobie zaczyna niedomagać, wówczas stosuje się suplementy, które mają poprawić samopoczucie i podnieść odporność organizmu. Faktycznie prowadzi to jednak to jego osłabienia i konieczności sięgnięcia po kolejną suplementację
  • podział na suplementacje naturalną i sztuczną jest zabiegiem rynkowym. Człowiek konsekwentnie odżywiający się w sposób naturalny nie ma potrzeby uzupełniania swojej diety

Czym zastąpić suplementację uzupełniającą?

Na tak postawione pytanie, odpowiedź jest tylko jedna: Niczym. Zacznijmy kierować się innymi zasadami, postawmy sobie inne priorytety: zacznijmy odżywiać się i żyć w sposób naturalny, a suplementy staną się zbędnym dodatkiem do naszego pożywienia.

Faktyczne uzupełnianie tak zwanych “niedoborów pokarmowych“, bierze swój początek wraz z rozpoczęciem suplementacji. Organizm, który systematycznie zaczyna dostawać tzw. „gotowce” przestaję je naturalnie syntetyzować z żywności. Kiedy dostarczamy organizmowi naturalną żywność w sposób zrównoważony, pomagamy mu w syntezie potrzebnych nam m.in. minerałów, witamin, enzymów.

Różnice między żywnością przetworzoną, a nieprzetworzoną

Na samym początku warto podkreślić, że najważniejsze jest, aby przyswajana żywność była nieprzetworzona. Wszystko co stworzyła matka ziemia jest naturalne, ale też najzdrowsze. Jest to najbogatsze źródło wszelkiego rodzaju witamin, soli mineralnych, błonnika pokarmowego i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które spożywając w odpowiednich ilościach nie wymagają stosowania dodatkowej suplementacji. To właśnie ze świeżych, nieprzetworzonych produktów czerpiemy łatwo przyswajalne składniki odżywcze i uzyskujemy odpowiednią energię potraw. Każdy produkt nieprzetworzony posiada energię i właśnie tę energie nam przekazuje. Tego nie zapewni nam żaden hamburger czy inny Fast Food.

Jakie są zalety stosowania nieprzetworzonej żywności?

  • Ma wyższą wartość odżywczą,
  • Produkty nieprzetworzone nie są poddawane zbyt wysokiej temperaturze, która niszczy przede wszystkim witaminy rozpuszczalne w wodzie ale także uszkadza strukturę białek, niszczy enzymy ułatwiające trawienie oraz zmienia strukturę tłuszczy,
  • Podczas gwałtownej obróbki cieplnej powstają w organizmie wolne rodniki, które uszkadzają DNA, mogą ulegać kumulacji w organizmie i w efekcie powodować choroby nowotworowe,
  • Żywność naturalnie nieprzetworzona posiada większe ilości cennego dla naszego zdrowia błonnika pokarmowego,
  • Żywność naturalnie nieprzetworzona jest ponadto bardziej aromatyczna i zawiera naturalne substancje smakowe, przez co jesteśmy w stanie ograniczyć spożywanie tak szkodliwej dla naszego zdrowia soli kuchennej czy cukru.

Jedząc pełnowartościowe produkty,  nie potrzebna nam będzie dodatkowa suplementacja

  • Musli – produkty zbożowe, stanowiące podstawę musli są źródłem błonnika pokarmowego wspierającego prawidłową pracę jelit, witaminy E, witamin z grupy B, żelaza, miedzi, magnezu oraz sodu, tak potrzebnych trenującym. Błonnik pokarmowy daje także dłużej uczucie sytości, więc biegacze, którzy chcą zrzucić wagę, powinni jeść pełnoziarniste produkty. Niestety gotowe musli zawierają sporo dodatkowego cukru i nie najwyższej jakości suszone owoce. Przetworzone dostarcza mniej błonnika oraz cennych mikroelementów, a w dodatku owoce pochodzące z suszu są wyposażone w barwniki wzmacniające kolor, aby uatrakcyjnić barwę spożywanych owoców. Jednak coraz częściej można spotkać wartościowe produkty w „Bio” segmentach sklepów, które nie zawierają szkodliwej chemii. Z naszej strony proponujemy musli producenta Flavor Factory, zawierające starannie wyselekcjonowane owoce z zachowaniem odpowiednich wartości spożywczych.
  • Oliwy, oleje – Są źródłem jakże cennych dla nas nienasyconych kwasów tłuszczowych (surowe oliwki, tłoczone na zimno oliwy z oliwek) wliczając te szczególnie ważne dla nas kwasy omega 3 i omega 6, których bardzo duże ilości znajdują się np. w oleju lnianym., rydzowym, arachidowym, rzepakowym. Doskonałym źródłem są orzechy włoskie, migdały oraz tofu. Oliwę można stosować do potraw zarówno na ciepło i zimno. W naszym sklepie można również nabyć produkty w zalewie z oliwy np. kulki w oliwie naturalne.
  • Musztarda – ziarenka gorczycy są bogatym źródłem selenu i magnezu, które wspierają mięśnie oraz pomagają w walce z wolnymi rodnikami. Spożywanie musztardy wspiera regulację procesów trawiennych organizmu. Dla osób nieprzepadających za tradycyjną ostrą musztardą proponujemy różne kombinacje takie jak: musztarda z gruszki lub musztarda z brzeczką i chilli.

Bogatym źródłem mikroskładników są także warzywa i owoce

  • Awokado – coraz bardziej popularny, nieodłączny element zbilansowanej diety sportowców oraz osób dbających o swoje zdrowie i sylwetkę. Owoc jest źródłem potasu, który pomaga regulować ciśnienie krwi, zapobiega zawałom, a na treningu przeciwdziała m.in. skurczom. Awokado ponadto zawiera kwas oleinowy – tłuszcz nienasycony obniżający poziom złego cholesterolu.
  • Szpinak – na pozór nisko wartościowe, zielone liście szpinaku są cennym źródłem witaminy K. Dlaczego ta witamina odgrywa ważną rolę w naszym organizmie? Otóż jej działanie wzmacnia kości oraz krzepliwość krwi. Zaledwie szklanka szpinaku, który może zostać zmielony i wypity w ramach koktajlu dostarcza, aż 150% dziennego zapotrzebowania. Suplementacja szpinaku zawiera 13 flawonoidów działającym przeciw nowotworom. Istotnym elementem w dzisiejszych czasach jest fakt, iż szpinak zawiera luteine i zeaksantyny, które chronią wzrok przed szkodliwymi promieniami UV. Ze swojej strony polecamy kombinacje szpinaku z tradycyjnymi polskimi potrawami, m.in.: pierogami orkiszowymi ze szpinakiem i ricottą.
  • Banan – jeden z najpopularniejszych owoców wszystkich sportowców ze względu na dostarczane ilości węglowodanów. Jest także cennym źródłem potasu. Podobnie jak awokado jego suplementacja pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze, zmniejszaja ryzyko zawału oraz wspiera prace mięśni. Jeśli spożywanie bananów w zwykłej formie znudziło Was, możemy zaproponować produkty zrobione z banana: banany suszone z żurawiną, chipsy bananowe, banany suszone z surowym kakao
  • Cytrusy – zawierają ogromne ilości witaminy C. Już jedna pomarańcza zawiera aż 116% zapotrzebowania dziennego. Stosowana w ramach dostarczenia mikroskładników suplementacja nie posiada właściwości działania przeciwbakteryjnego oraz zmniejszenia ryzyka tworzenia kamieni nerkowych i zakażenia Helicobacter pyroli, wywołującą wrzody żołądka.
  • Kiszonki – czyli produkty zawierające wiele witamin z grupy A oraz C. Cykliczne stosowanie pozwala zastąpić jedną z ulubionych witamin obywateli Polski – witaminę C. Do kiszonek należą przedewszystkim najpopularniejsze produkty – kapusta kiszona oraz kiszone ogórki oraz produkty wykorzystujące tego typu składniki, takie jak: sok z kiszonej kapusty, zakwas z buraka, sok z kiszonych ogórków.

Wpływ witamin i minerałów na zdrowie psychiczne

Niedobory różnych witamin i suplementów mogą powodować znaczne obniżenie nastroju, problemy z koncentracją, brak apetytu, ogólne osłabienie, drażliwość, apatię i problemy ze snem. Nieleczone niedobory niektórych substancji odżywczych sprzyjają więc występowaniu depresji lub mogą nasilać jej objawy. W ostatnich latach gwałtownie wzrósł odsetek osób cierpiących na choroby depresyjne, zwłaszcza w przypadku młodego pokolenia.

Niewielkie niedobory witamin nie będą skutkowały depresją, ale mogą przyczynić się do jej zaostrzenia w przypadku osób już chorujących. Podobnie jest w przypadku nerwicy oraz innych zaburzeń psychicznych, w których leczeniu prawidłowa dieta jest niezwykle ważna. Jakie niedobory powodują depresję? Miedzy innymi witaminy D3, B1, B3, B5.

Czym zaspokoić potrzebne witaminy?

Witaminy z grupy B są ważne dla zdrowia mózgu. Pomagają wytwarzać i kontrolować chemikalia, które wpływają na nastrój i inne funkcje mózgu.  Niedobór witamin odpowiada za powstawanie depresji, zwłaszcza u najmłodszych. Produkty bogate w B obejmują mięso, ryby, jaja i nabiał.

Znaczne niedobory witaminy D3 to krok do depresji oraz zwiększone ryzyko wystąpienia schorzeń np. osteoporozy i nowotworów. Jest to jedna z niewielu witamin, której źródła możemy poszukiwać nie tylko w pożywieniu. Za produkcje witaminy D w skórze odpowiedzialne jest słońce. Jednak taka możliwość istnieje tylko latem, w związku z tym zimą dieta powinna być bogatsza w witaminę D. W porach bezsłonecznych witaminy tej należy szukać przede wszystkim w rybach gotowanych oraz duszonych. Smażenie na patelni zabija w nich wartościowe składniki. Poza tym można ją także znaleźć w jajkach, pełnym mleku i produktach mlecznych, olejach roślinnych, wątróbce oraz serach dojrzewających. Suplementacja zawierająca witaminę powinna być spożywana dopiero po wcześniejszych zaleceniach lekarza.

Czy suplementacja powinna być uzupełnieniem codziennej diety?

Rozwiązania zawarte w prawie unijnym, stosowane w Polsce pozostawiają wiele do życzenia w odniesieniu do informacji o tym, co zawiera suplementacja uzupełniająca dietę. Z prawnego punktu widzenia te produkty to żywność, nie leki, choć mają taką samą formę (kapsułki, tabletki, drażetki, saszetki…) i aż 72 proc. z nich sprzedawana jest w aptekach. Zasadnicza różnica polega na tym, że producent leków musi przeprowadzić testy kliniczne potwierdzające leczniczą skuteczność preparatu i opisać możliwe skutki uboczne, a producent suplementu diety nie ma takiego obowiązku.

Suplementów diety nie powinno się stosować, jeżeli nie jest to medycznie uzasadnione. Witaminy syntetyczne wchłaniają się w niewielkim stopniu, do tego muszą być metabolizowane przez nerki, co sprzyja ich uszkodzeniom. Witaminy spożyte w nadmiarze mogą być toksyczne, i to nie tylko witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, jak się powszechnie uważa, ale nawet zwykła witamina C

Rozważając zakup świeżych, nieprzetworzonych produktów, pamiętajmy, aby wybierać te, które pochodzą z pewnych źródeł. Warto zainwestować w mleko od badanych regularnie krów, jaja od zdrowych kur. Natomiast warzywa i owoce z upraw nie wykorzystujących niedozwolonych oprysków i nawozów. Zachowanie takiej ostrożności, rozwagi oraz higieny uchroni nas od zarażenia się różnego rodzaju pasożytami i chorobami, a spożywanie żywności nieprzetworzonej przyniesie w przyszłości jedynie same pozytywne skutki.