Jesienna dieta – co jeść by zachować zdrowie?

jesienna dieta

Lato nieubłaganie się kończy, a wraz z tym zmieni się także dostępność sezonowych warzyw i owoców. Jesienna dieta nie musi być jednak uboga i opierać się głównie na wysoko przetworzonych daniach.
Pogoda za oknem nie będzie zachęcała do wzmożonej aktywności fizycznej, dlatego by uniknąć jesienno-zimowego przybrania na wadze trzeba przestrzegać kilku zasad żywienia.

Co warto jeść jesienią by nie przytyć?

By utrzymać prawidłową wagę najważniejszy jest neutralny bilans energetyczny. I chociaż by nie przytyć wystarczy tylko nie spożywać nadmiaru kalorii, o tyle by zachować zdrowie i witalność musimy już bardziej skrupulatnie podchodzić do zagadnień żywienia.

Najważniejsze to spożywać te warzywa i owoce, które aktualnie są dostępne. Jesienna dieta obfituje w sezonowe warzywa takie jak buraki, brokuły, cukinia czy papryka. Z tych warzyw jesteśmy w stanie skomponować wiele przepysznych dań, które będą i zdrowe i smaczne.

Zasada: jedz częściej a mniejsze porcje!

Jak już było powiedziane wcześniej, jesienią aktywność fizyczna na świeżym powietrzu jest dla wielu z nas ograniczona. Dlatego regularność posiłków o mniejszej objętości jest niezwykle istotna do prawidłowego trawienia i zachowania poczucia lekkości. Częstsze, a mniejsze posiłki dużo łatwiej pomagają zachować i kontrolować prawidłową wagę.

Gdy spada temperatura na zewnątrz – grzej się od wewnątrz!

Ciepłe posiłki jesienią i zimą powinny stanowić podstawę naszego codziennego menu. W tym celu dobrze jest jeść także śniadania i kolacje w ciepłej wersji. By jednak nie tracić cennych witamin i substancji odżywczych na skutek gotowania, warto przygotowywać warzywa na parze. W ten sposób będziemy mieli ciepły posiłek przy ograniczonych stratach wartości odżywczych. Równie ważne jest by to żywność regionalna stanowiła większą część naszych posiłków.

Tylko zdrowe tłuszcze.

To jest zasada istotna przez cały rok, ale jesienią i zimą, jest szczególnie ważna. W tym zimnym okresie roku nasz organizm w naturalny sposób będzie domagał się tłustszych potraw. Nie warto popadać w niekontrolowane spożywanie szkodliwych tłuszczy trans obecnych w przetworzonych produktach lub nadmiaru tłuszczy nasyconych. Wybierajmy natomiast zdrowe tłuszcze roślinne takie jak oliwa z oliwek czy nierafinowane oleje w tym szczególnie zimnotłoczony bogaty w kwasy omega 3. Dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanych tłuszczów nasz organizm poradzi sobie znacznie łatwiej z różnymi infekcjami. Kiedyś trudno dostępne, teraz praktycznie każdy sklep ze zdrową żywnością posiada oleje nierafinowane w swojej ofercie.

Zdrowe bakterie.

To również zasada ważna przez cały rok, ale w tej zimniejszej porze roku znowu zasługuje na wzmożoną uwagę. Jak wiemy, prawidłowe wchłanianie substancji odżywczych z organizmu to w dużej mierze zasługa bakterii bytujących w naszym układzie pokarmowym. Nieprawidłowa dieta, przyjmowanie pewnych leków czy alkohol są w stanie zaburzyć korzystną florę bakteryjną jelit. Przywrócenie równowagi to proces, który musi być podtrzymywany przez dłuższy czas. Na rynku istnieją gotowe preparaty pro i prebiotyczne. Są jednak naturalne i łatwo dostępne naturalne alternatywy. W tym szczególnie dobre jogurty oraz kiszonki, o których był poprzedni wpis. Zdrowa żywność to żywność bogata w pożyteczne bakterie probiotyczne. Jesienna dieta powinna obfitować w obecność naturalnych kiszonek.

Korzystajmy więc z jesieni! To piękny czas, wykorzystajmy każdą wolną chwilę by łapać jeszcze całkiem silne promienie słońca by naładować akumulatory przed zimą.